PATRIA
de Fernando Aramburu
Hui us recomane un gran
llibre, gran per dimensions i per contingut. Puc començar dient que “Patria” és
la historia de dues famílies basques que eren amigues i després enemigues o
també que és la història de les conseqüències d’un conflicte. També puc resumir
dient que la novel·la mostra “el conflicte”. Però tot seria simplificar, em
quedaria a curtes perquè esta novel·la és molt més que tot açò.
Si parlem del contingut “Patria “ és una novel·la completa,
valenta i arriscada, que demana empatia i que desperta emocions (de tot tipus).
És una novel·la necessària per entendre el País Basc i posar-se en el lloc d’aquells
que directa o indirectament hi han viscut, siga el que siga el bàndol en el que
s’hi trobaren. Hauran de passar generacions per oblidar rancors i dolor, però
esta novel·la és un primer pas. Aramburu ha escrit sobre el tema amb el cor
d’un basc però des de la perspectiva de la llunyania vivint a Alemanya, el que suposa
una mirada més objectiva.
Els personatges principals són els integrants de dues famílies.
Les mares, Bittori i Miren, són intimes amigues. També ho són els pares, Joxian
i Txato. I conseqüentment els fills han sigut amics des de menuts. En total són
nou personatges als que veiem créixer, evolucionar i madurar al llarg dels 30
anys que transcorre la novel·la. Però l’amistat es trunca de la nit al dia per
culpa d’unes pintades en casa de Bittori i Txato. I des d’aleshores la família al
complet queda marcada i discriminada perquè estan en un poble nacionalista on
la majoria de persones recolzen les accions radicals en nom de la nació. I els
que més es posen en contra són els que fins el moment eren amics íntims perquè
tenen un fill, Joxe Mari, que està dins de l’engranatge terrorista. Al Txato
l’obliguen a pagar reiteradament impost
revolucionari, ja fart es nega i les amenaces acaben en atemptat mortal.
És quan la novel·la comença a mostrar les dues vessants
del problema basc, la part de la família de l’assassinat i la de la família de
l’integrant d’ETA que al final acaba empresonat però que al poble se’l tracta
com un heroi. No tots alaben els fets de
Joxe Mari, hi ha molts que rebutgen els mitjos que empra. I és que en nom de la
nació basca “es compleixen ordres sense pensar ni sentir”. El germà de Joxe
Mari, Gorka, no és partidari de la violència i pensa que la nació basca es pot engrandir
d’altres maneres: potenciant la llengua èuscara, escrivint llibres o
contribuint a la difusió de la cultura pròpia.
La novel·la parla de fanatisme, el dels abertzales i el
de les mares que amb el temps es radicalitzen, cadascuna per les circumstàncies
que les envolten. També es tracta el tema de les víctimes mostrant diverses
perspectives. Les dues parts se senten víctimes perquè cadascú viu el victimisme
a la seua manera.
En un escenari on predomina la xafarderia fruit de la
ignorància, el llibre parla sobre la por. Hi ha por a les males mirades i les represàlies, por a parlar el què es pensa i a viure
lliurement o por a sentir-se obligat a seguir els passos de la violència sense
voler. També està la por que impedeix viure en la casa pròpia o la que obliga a
soterrar el ser estimat en el lloc no desitjat
per a evitar la profanació. Hi ha por a seguir una amistat que “la política” ha
decidit trencar i por a convertir-se en persona “assassinable”. Però també hi
ha por a demanar perdó per temor a que els companys de militància o els veïns
del poble ho sàpiguen i acaben destronant-lo.
Demanar i rebre el perdó pel que s’ha fet i el que s’ha
patit és el gran tema. El llibre parla sobre eixa necessitat en una societat on
és molt complicat oblidar. És difícil però hi ha xicotets gestos per part dels
protagonistes que obrin el camí de l’esperança.
Sobre l’estil d’escriptura, la novel·la m’ha cridat
l’atenció. El llibre són peces que configuren el trencaclosques que forma la
vida, peces que van relatant-la sense ordre aparent, de vegades saltant en el
temps i només quan a l’autor li interessa dóna continuïtat a capítols. I
capítols hi ha molts, curts i fàcils de llegir. Un llibre de 642 pàgines que podria
resultar pesat per gros, esdevé lleuger per la facilitat com es mostra.
Està escrit en tercera persona, hi ha un narrador
omnipresent que tot ho veu, tot ho sap i de tot opina, i fins i tot fa suposicions
i ironitza. El narrador ens dirigeix cada pas, el lector només s’ha de deixar
guiar. Generalment esta tècnica narrativa tan dirigida no m’enganxa, prefereisc una primera persona,
però este cas és una excepció. El tema és delicat, el narrador conta d’una part
i altra i no es decanta per cap en concret. A més a més li dóna la veu als protagonistes
amb altra peculiaritat d’estil i és que comença frases en tercera persona i les
acaba en primera persona, com si el personatge es ficarà enmig i parlara. Així,
Aramburu convida als personatges a acabar de dir el que ell comença i transmet familiaritat. També és una manera
de desvincular-se i no fer-se responsable del que es conta. Altra peculiaritat és
incloure en les frases diverses opcions, siga substantius, adjectius o verbs, separades
per barra. Així precisa i explica millor el que vol expressar. L’autor també ha
volgut deixar plasmada la manera de parlar basca, amb expressions usuals i transcrivint
verbs en condicional als que la morfosintaxis reglamentaria castellana diria
que li falta concordança. I altre recurs emprat és iniciar frases que no
s’acaben perquè se sobreentenen, també és un toc singular que forma part de la
parla espontània. Tots estes singularitats d’estil estan molt estudiades, es
nota que darrere hi ha molt de treball literari.
Cap al final del llibre apareix un escriptor en una
reunió de víctimes del terrorisme, i s’endevina que qui parla és Aramburu. És on
queden plasmades les intencions de l’autor en escriure’l. M’ha recordat Hitchcock
que sempre apareix momentàniament en les
seues pel·lícules. Així ha fet Aramburu, apareix com una ràfega, com un
personatge més, com ho fa el director de cine.
De tots els personatges el que més m’agrada és Arantxa,
la germana de l’empresonat Joxe Mari,
que també viu en la seua pròpia presó particular que és la cadira de rodes.
Arantxa és la que acaba sent la més valenta i sensata, a la que tots estimen i
la que estima a tots, la que desitja sincerament la conciliació entre les
famílies, la que lluita per aconseguir-la i obté el que ningú pot. Vull pensar que després
del punt i final que ha fet Aramburu la vida d’Aranxa continua i el seu progrés
caminant i parlant avança i millora, jo així ho voldria.
Me impresionó sobremanera la psicología de los familiares de las víctimas, cómo se sienten los supervivientes y cómo marca sus vida, valga la redundancia, de por vida. Muy bien dosificado a lo largo del libro. Son sentimientos cómo el Guadiana que aparecen cuando no lo esperas.
ResponEliminaEl estilo no lo he estudiado pero me resultó muy fácil de leer "el tocho".
Patria es un cúmulo de sentimientos a flor de piel, algunas veces salen y otras se esconden. Creo que es muy fiel a la realidad vivida y que aún se vive. Gracias por tu comentario.
Elimina