L’ESPERIT DEL TEMPS
Martí Domínguez
Curiosament “L’esperit del temps” ha arribat a les meues
mans quan estic capficada en un treball sobre l’holocaust. Sempre es parla de
la Segona Guerra Mundial des de la perspectiva de l’horror patit pels jueus,
doncs esta novel·la és l’altra part de la moneda, la part alemanya, la que mata
seguint unes idees absurdes que es recolzen científicament. La novel·la mostra el paper dels entesos científics, en la guerra
i en el genocidi. Eixe és el gran valor del llibre, parar l’atenció en una
realitat poc coneguda i alhora interessant per saber el conjunt històric.
El plantejament és inusual, en la majoria de les novel·les hi ha bons i dolents, i els bons protagonitzen els relats, doncs, en este cas, el dolent és el protagonista que parla i mostra la seua veritat. “L’esperit del temps” és la història en format memòries, de Konrad Lorens, un científic, psicòleg que es dedica a estudiar la puresa genètica i la conducta de les espècies animals, especialment els cignes. Konrad va existir però l’autor ha explicat que el seu protagonista és la suma de molts altres personatges i no solament s’ha centrat en la figura d’un només. Així que agafant de base la biografia del científic vienès, Marti Dominguez ha afegit altres parts de vides d’altres.
El protagonista és partidari de la eugènesia per a
millorar l’especia humana i com molts altres científics, es deixa portar per la
dèria i el sense sentit aprofitant-se alhora de la situació am beneficis
personals. És la millor opció, la que interessa: seguir cegament la influència i el poder de lideratge d’unes
idees comandades per un home: Hitler. El metge aporta uns estudis al servei de
la política on les normes són totes una bogeria.
El contingut del llibre aborda la premissa que tothom es
veu abocat a seguir l’esperit del temps, és a dir, a deixar-se arrossegar per
les circumstàncies de la vida, és la raó per la qual cosa el protagonista acaba
participant activament en els processos de selecció i germanització amb
l’asèpsia pròpia dels científics, considerant els no aris raça inferior i fins
i tot no humans, essers que cal seleccionar basant-se en percentatges, ja que
consideren que la barreja proporciona el pitjor de les dues races. Qui no és
pur no té dret a la vida.
El fil conductor per explicar les memòries és creïble. L’estructura
és un diari-biogràfic que el protagonista escriu per al comandant rus del camp
del front de l’ l’Est on ha estat empresonat. Hi explica fil per randa des de
1938, any en què s’afilià al partit nazi, fins al 1944, tots els anys difícils
i complicats on va tindre que enfrontar-se a situacions que mai haguera pensat.
I ho relata de manera impassible sense remordiments tot el que veu i que també
és cert, directament no arriba a fer. Comença al camp de Kírov, a uns cent
quilometres de Moscou, el protagonista hi relata la seva vida familiar a Austria
i el seu pas com a professor per la Universitat de Königsberg, entre 1940 i
1942. Després fou traslladat a Poznan, ciutat que conec i és molt bonica, on
aplicarà els seus mètodes de tria ètnica entre els xiquets que podrien ser re
germanitzats.
M’ha resultat molt impactant conèixer la mirada convençuda des de dins de l’engranatge bèl·lic, sobre la quantitat d’aberracions que es dugueren endavant per unes boges idees. La lectura enganxa per bocabadant i per ben escrita. I el que ressalta de la novel·la es que just siga la part intel·lectual la que recolze amb tant d’èmfasi la idea hitleriana i es posen en bloc al seu servei.
M’ha
bocabadat saber sobre les altres víctimes no tan conegudes en l’entramat nazi,
les dones i xiquetes obligades a engendrar
per mantenir la puresa alemanya: foren forçades, segrestades, sotmeses a avaluació
per demostrar puresa i alhora validesa per a la finalitat …i si no…al camp de
treball o morir. Especialment impactant és saber les interioritats de les
Lebensborn (etimològicament, font de vida), centres creats especialment per a crear-
concebre - abastar a Alemanya de ciudatans de la raça ària més pura. He pensat
que eixos xiquets nascuts selectivament,
encara viuran? Hauran arribat a saber com van ser engendrats? Sovint m’he posat les mans al cap llegint
molts capítols d’este llibre. Era tant escabrós i irracional, que de vegades em
semblava que estava llegint un llibre de ciència ficció en lloc d’una novel·la
basada en la història.
I la realitat dura és que tot va passar realment amb la intenció de crear la nació perfecta. I passà perquè els nazis se sentien superiors, purs,
millors que tots, eren els escollits que van abocar el món a la gran tragèdia
en forma d’aniquilament. Per molt que un premi Nobel ho diga, les massacres les
exterminis sota la irracionalitat cega que marca totes les atrocitats són
injustificables.
Em sembla molt bé que s’escriga sobre com es taparen i s’exculparen molts col·laboradors nazis. M’ha
agradat l’estil narratiu escrivint en
primera persona, és molt encertat per creure’s tot el que conta. He llegit que
Dominguez té un doctorat en biologia i
es nota en els coneixements que explica sobre el tema i la sensibilitat quasi
poètica com relata els aspectes en que s’hi refereix als animalets, com la
papallona o els cignes. I es nota que l’autor ha fet un treball de documentació important. També crec és un
encert el fet que faça reflexionar sobre com podem arribar a ser les persones i
fins on podem actuar, així com és bo que faça pensar sobre la barbàrie de la
guerra. Hi ha moltes cruentes històries
patides per les víctimes directes de
Hitler que ja estan publicades però en queden altres per publicar. Totes es
mereixen el seu lloc perquè si no fos pels llibres s’aniria oblidant l’horror
que fa més de 75 anys passà.
En enllestir la novel·la se m’han creat molts dubtes...el
protagonista s’hi podria haver negat? Els científics fugen de la seua responsabilitat dient que tot ho
van fer seguint l’esperit del temps…es la seua justificació, deien que no
tingueren més remei. I al capdavall…és lícit tancar els ulls al passat? Al
protagonista l’any 1973 li fou atorgat el premi Nobel de
Medicina pels seus treballs sobre etologia. El que demostra que la injustícia sempre ha
estat present.