dissabte, 3 de març del 2018

XÀTIVA ( València): La Plaça del Mercat i més, II part.

Per a mi, la plaça del Mercat  és una de les més entranyables que hi ha en molts quilòmetres... Els porxos, els colors, l’antiguitat... tot està en l’ambient i en les botigues centenàries que conviuen amb altres més modernes sense perdre l’harmonia.

Este recorregut per Xàtiva el vam iniciar al Portal de sant Francesc  i vam parar a la plaça de sant Pere.

Hui seguim el passeig des d’este punt on feien antigament el  mercat i l’acabarem on el fan actualment. La plaça del mercat que a mi m'agrada tant.

En este passeig per Xàtiva hem vist algunes fonts, però si de fonts parlem, la meua preferida és la dels  vin-i-cinc “xorros”, una font neoclàssica nodrida de l’aigua del canal de Bellus des d’època  àrab. En àmbits publicitaris a Xàtiva se l’anomena la ciutat de les mil fonts, així que també es pot fer ruta buscant-les i alhora, si és estiu, vindran molt bé per anar refrescant-se i minorar la xafogor humida de l’ambient, que en època estival sempre fa. La font dels vint-i-cinc xorros la trobem  seguint el camí iniciat al portal de san Francesc.

Prop de la font està El jardí del bes, que és una meravella i un bon lloc per descansar. En realitat el nom oficial és el jardí de Carmen Pérez. El jardí va ser donat a Xàtiva pel matrimoni format per Carmen Pérez i el filòsof italià Attilio Bruschetti. El nom ve, segons conten, perquè és el lloc on Attilio li llegia poemes d’amor a la seua esposa Carmen, entre les ombres dels arbres.  Cert que és un lloc molt romàntic amb un safareig i quiosc modernista.

Quan eixim del jardí entropessem amb una imatge que xoca a la vista, és la plaça de bous coberta. Cada vegada que la veig no puc deixar de pensar una cosa, em sembla un plat volant i em ve al cap si no hauran baixat els extraterrestres i estaran passejant  per la ciutat.

Ja sé que de vegades la imaginació em juga males passades... deixe de pensar en altres mons i continue en este. Anem a buscar de nou el casc antic seguint per l’avinguda que ja hem vist abans,  on estaven les muralles en l’antiguitat.

És una ampla avinguda enjardinada on està el modern edifici que és el gran teatre, l’avinguda és un lloc molt agradable, ple d’ombres per passejar i seure a un banc.

Ens apropem al punt inicial d’este trajecte. Abans trobem l’ajuntament. Tota l’avinguda té edificis molt bonics.

La font del lleó, hi és, perenne, bonica de dia i de nit, sempre.

Al final  de la volta arribem al Portal de sant Francesc i al carrer Montcada que hem visitat en primer lloc. Ara podem entrar de nou al casc antic pel carrer botigues. Una font, dóna la benvinguda. En realitat no és un carrer només, és una zona on es concentren moltes tendes on poder comprar varietat de productes tots concentrats en uns carreronets amb sabor al passat. Algunes botigues són com un museu, “ es mantenen de tota la vida”.

Seguint el carrer botigues arribem a la plaça del mercat, per a mi, ja ho he dit i no em canse de repetir,  és una plaça especial, per ella i pels carrers que l’envolten. Tot forma un conjunt autèntic amb un ambient únic, de dia i de nit, tan se val.

De la plaça eixen altres carreronets perpendiculars que descobreixen una altra part de Xàtiva, la més antiga, la que guarda cases molt velles i algunes malauradament amb molt mal estat.

I un carrer que m’agrada molt és el carrer Valles que va a parar al carrer Moncada.

Per a mi la plaça del mercat  és una de les més entranyables que hi ha en molts quilòmetres... Els porxos, els colors, l’antiguitat està en l’ambient amb botigues centenàries que conviuen amb altres més modernes sense perdre l’harmonia. Cada vegada en queden menys, però la petjada del que antigament era la plaça no se n’anirà mai. Hi ha edificis del segle XVIII, però estos no tenen l’aire nobiliari del carrer Montcada, sinó el més popular, són edificis de façana estreta i alguns necessiten una urgent reforma.

En esta plaça antigament és on tenien lloc les proclames reials, les subhastes d’obres municipals i diuen que, també, les execucions públiques.

Actualment té altres funcions: cada dimarts i dissabte la plaça està plena perquè és mercat, un mercat que no només està ubicat a la plaça sinó també s’escampa pels voltants. Tot un maremàgnum de venedors i compradors, de gent que eix per entaular relació social.

En cap de setmana i per la nit la plaça es transforma. Hi ha nombrosos llocs de copes i de menjar,  bars i pubs. La bonança climàtica de Xàtiva fa que els carrers estiguen plens de gent asseguda a les terrasses. La gent viu la nit. La plaça concentra molta gent de totes les edats i condicions. Cap edat està exclosa, tothom troba el seu lloc.

Així és Xàtiva acollidora de dia, perquè és molt comercial i de nit acollint a molta gent de la contornà.