Sabies que Jaca fou la primera capital el regne d’Aragó i és on s’hi creà el sou jaqués?
Aparquen davant de la Ciutadella o Castell de San Pedro…i realment veient les dimensions des de l’exterior fa ganes d’entrar-hi ja…Però primer anem a dinar en un restaurant que està en un lloc privilegiat, està en un hotel cèntric i peculiar, l’hotel Mur, un lloc antic amb història i encant. El restaurant es diu la Ciudadela, i com no? Tenen un quadre representant el castell que és un reclam per turisme de la ciutat.
L’hotel Mur obrí les portes en 1875 i va rebre clients de la categoria d’Alfonso XIII, la Reina Victoria Eugenia, Santiago Ramon y Cajal, Miguel Unamuno o José Ortega y Gasset. Hi ha un slaó de te amb fotografies de le s7 meravelles del món, que etsà dedicat a Alfonso XIII
Mentre esperem entrar al menjador, mire les parets on hi ha fotografies dels personatges que hi anaren alguna vegada. En són molts i importants.
Eixim del restaurant i iniciem un curt passeig per Jaca deixant el castell enrere. Només anirem pels carrers principals, el carrer major i els voltants. Després tornarem a la Ciutadella perquè m’abelleix entrar-hi. De tant en tant me n’adone que trepitgem unes plaques que expliquen que Jaca fou la primera capital d’Aragó on s’hi creà el sou jaqués que és la moneda de canvi amb la que es va controlar l’economia aragonesa fins el segle XIX. Cada sou valia 12 diners jaquesos.
Arribem a la plaça de la catedral. La plaça està porticada i sota els porxos trobem botigues, restaurants, pastisseries…la plaça és un bon lloc per seure i descansar refrescant-se en alguna de les terrasses.
La catedral de San Pedro és un dels temples més antics del romànic. Fou construït al segle XI per ordre del rei Sancho Ramirez per fiançar la importància de Jaca com primera capital d’Aragó i eix comercial de la ruta del camí de Santiago. Observem l’edifici per fora. És una catedral sòbria. En la façana principal, destaquen els capitells de les columnes de les dues portades, decorat tot amb motius bíblics i geomètrics.
En el timpà d'esta façana, hi ha una peça excepcional: el crismó, símbol de la monarquia aragonesa. El crismó, o monograma de Crist, està flanquejat per dos lleons.
Entrem a la catedral. La planta del temple és basilical de tres naus. Les naus se separen amb arcs de mig punt recolzats sobre pilars circulars i cruciformes, que s'alternen. L’aspecte ha canviat des dels orígens. Al segle XVIII es va dur una reforma per a solucionar els problemes d'humitat que tenia l’edifici. La catedral de Jaca, a més de ser referència per la seua arquitectura, ho és per la seua rica i variada decoració escultòrica.
Observe els carrers nets, amples...pare atenció en les cases senyorials, algunes modernistes, com el casino.
Passem per davant de l’edifici de l’ajuntament que fou construir als segles XV i XVI, en dos fases, d’estil plateresc aragonès on especialment destaca la portada. A l’interior hi ha un pati renaixentista amb la campana de la torre del rellotge, una torre que just anem a veure a continuació, i també hi és l’arxiu municipal, un dels més valuosos d’Aragó amb documentació única i antiga del segle XIII.
A prop de la casa consistorial està la Torre del reloj o torre de la carcel, d’estil gòtic civil. És de planta rectangular i fou construïda en 1445 com part d’una residència particular sobre el mateix solar on s’edificà el palau del monarca aragonès, destruït per un incendi en 1395. En el passat també fou seu del representant del rei en la ciutat conegut com El Merino. En 1599, el Concejo de Jaca adquirí la torre per instal·lar un rellotge i en 1602 es va convertir en la presó de la ciutat durant segles. Des de 1986 és la seu de la Comunitat del Treball dels Pirineus. En un dels laterals està l’estatua del rei Ramiro I, el primer rei d’Aragó.
Passem per davant de l’església de Nuestra Señora del Carmen. Es l’unic que queda de l’antic convent de Nuestra Señora del Carme que els carmelites descalços fundaren a Jaca. És una mostra de l’exaltació de l’espiritualitat barroca de finals del segle XVII.
Seguim fent un passeig tranquil pels voltants del carrer Major observant edificis…
Anem per l’avinguda Primer Viernes de mayo. L’avinguda porta el nom d’una data important per a la ciutat. Anualment, cada primer divendres de maig Jaca se celebra la victòria de l’exèrcit del comte Aznar Galindez contra l’invasor moro. Per a reviure l’esdeveniment centenars de ciudatans van amb vestimentes d’època i participen en una desfilada multitudinària. L’avinguda fou creada en 1915 quan enderrocaren la muralla per ampliar la ciutat i de les quasl només queda una xicoteta part adossada al convent de les benedictines o església de san Ginés. A l’avinguda trobem molts edificis modernistes bonics, construïts per prestigiosos arquitectes.
Hem arribat al punt d’on hem iniciat el passeig, tenim davant la Ciutadella... i ara si…entrem...
QUADERN DE VIATGE, SARAGOSSA I PIRINEU ARAGONÈS; estiu 2025












Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada