diumenge, 10 de desembre del 2023

CASA DE VALLE INCLAN en Vilanova de Arousa: Creuer per Rias Baixas, (Galicia)

Fem una visita a la casa-museu d’un gran literat, un que pertanyia a la generació del 98 i se l’identifica amb el terme literari de l’esperpent. A que ja sabeu qui és? Doncs si. Es tracta de Don Ramón Valle Inclan, el de la barba llarga i ulleres redonetes.

Continuem per la ria de Arousa fent cada dia trajectes en vaixell, des del mati fins a la vesprada.

SEGON DIA DE CREUER: Ria Arousa-Vilanova de Arousa-Boiro-Ria Arousa- Santiago de Compostela

És un plaer contemplar el mar, observar l’aigua i els núvols, parar l’atenció en els pobles que trobem en la llunyania. Realment el que veiem és oceà, però normalment se li diu mar en termes generals. Més enllà de la ria es diu mar obert. El concepte d’oceà es gasta en termes més científics, però quasi mai en la parla quotidiana marinera. És l’explicació que m’ha donat una experta.

Passem per davant de l’illa de Arousa, i anem a apropant-nos al pont d’accés a l’illa:  una gran obra d’enginyeria. És l’únic vial d’accés terrestre al municipi de l’illa de Arousa.

Naveguem per davall del pont. Les obres de construcció començaren en 1983 i s’enllestiren en 1985. És un dels ponts més llargs d’Europa amb només dos juntes de dilatació.

Baixem del vaixell en la localitat marinera de Vilanova de Arousa perquè anem a fer una visita especial: la casa-museu d’un literat, un que pertanyia a la generació del 98 i se l’identifica amb el terme literari de l’esperpent. A que ja sabeu qui és?. És  Don Ramón Valle Inclan. I que és l’esperpent? Dons un gènere literari en el qual es deforma sistemàticament la realitat, recarregant els seus trets grotescs i absurds, alhora que es degraden els valors literaris consagrats; per això es dignifica artísticament un llenguatge col·loquial i esquinçat, en què abunden expressions cíniques i argots.

Vilanova de Arousa és la vil·la natal de Ramón del Valle Inclán, (1886-1936. La casa és una  edificació del segle XVI de la que sovint escrivia els seus textos.  Té uns bonics jardins, que en algunes ocasions l’escriptor ha nomenat en els seus escrits.

Una vegada dins anem primer a la planta baixa, on hi ha panels informatius que expliquen la seua vida i també hi ha primeres edicions de les seues obres, llibres vinculats a la seua vida…documents variats relacionats amb l’autor…

Se la coneix com la “Casa do Cuadrante" i primer pertanyia al priorat benedictí de Vilanova de Arousa, desprès passà a mans de la família Peña i després als iaios materns de Valle Inclan. Fou declarada monument nacional l’any 1976 com casa natal de l’escriptor.  La casa fou heretada per uns oncles de l’autor i va estar habitada fins a la dècada de 1990, quan morí l’últim resident i quedà abandonada. En 1994 va patir un incendi i fou quan l’adquirí l’ajuntament amb la idea de restaurar-la i muntar el museu. A partir de 1995 la idea pren forma. Diferents associacions cultutals junt al concello de vilanova ho feren possible recuperant així la figura de l’emblematix literat.

A Valle Inclan tothom li posa cara: flac cara allargada i una barba també llarga. Tothom sap també que va ser un autor clau del modernisme i de la literatura del segle XX, perquè estem parlant d’un extravagant i provocatiu novel·lista, poeta, autor de teatre, contista, assagista i periodista… i en tot va emprar el to satíric per criticar la societat espanyola. Portà una vida bohèmia a cavall entre Espanya i Mèxic, plena d’aventures i anècdotes.

la planta baixa és on antigament eren les quadres, els magatzem i la bodega. La guia ens conta sobre la casa aspectes curiosos com que en aquell mateix lloc on som, el calor que desprenien els animals i la fermentació dels excrements proveïen de calor a la planta superior on vivien. Per a conservar este calor la ventilació es feia a traves de xicotets forats oberts en les parets anomenats “bufardad”. També ens conta sobre la dilatada vida de l’escriptor. Interessant, de debò. Quantes coses que li passaren!!!

Després pugem a la primera planta: la vivenda. Ho fem a través d’unes escales al jardí.

Allò del lloc de naixença fins fa poc, no estava molt clar. Uns deien que va ser a Vilanova de Arousa  i altres que va nàixer en Puebla del Caramiñal, on la mare estava residint mentre esperava el dia del part. Tal volta és el motiu de la confusió dels biògrafs. Però segons la guia tenen proves definitives que certifiquen la neixença de l’escriptor a Vilanova.

La majoria del que veiem no són els mobles ni objectes originals, són hi  per recrear una casa gallega, simulant la que seria en la que viurien els iaios i on va nàixer en 1866 l'escriptor.

Primer passem per la sala o saló que nomes s’usava en les grans ocasions.

...després, pel  menjador de diari...

...pel despatx de treball...

...per la cuina...

...pel racó de teixir...

...i per les habitacions de dormir, en la principal, on va nàixer Valle Inclan hi ha un bressol.

A les parets hi ha fotografies, i una pantalla on va passant un video sobre l’autor.

Acabem la vista al jardí de la casa.

Agafem de nou el vaixell...i seguim navegant  per la ría ...Ens espera altre port...

Vols llegir sobre el 1r DIA DE CREUER: Ria Arousa-Illa Sávora- Ribeira- Ria  Arousa- Illa da Toxa.