LA VIDA
DE LOS OTROS
Florian Henckel von
Donnersmarck
La vida de los otros” és
una gran pel·lícula ambientada en el Berlin de l’Est durant els últims anys de
la guerra freda, concretament des de l’any 1984 fins a l’any 1989 i mostra com
s’hi vivia en la zona soviètica berlinesa. Al final la pel·lícula s’allarga
fins l’any 1993 per mostrar un desenllaç que, per ser tan simple, és perfecte i adquireix
força.
Vaig veure la pel·lícula
per primera vegada ja fa temps i m’agradà, i molt. Però aleshores em va
resultar impossible escriure ressenya perquè només pensar en la situació m’esgarrifava
posant-me en la pell dels protagonistes i de la gent que vivia en la part de l’Est
berlinès. I pensar-hi em feia pensar en la meua ignorància. No em podia creure
que tot allò passara en el mateix any just que jo havia aprovat una oposició de
treball i estava feliç. I no deixava de pensar que mentre jo estava tan contenta
amb el meu lloc de treball assegurat, en altra part d’Europa hi havia gent condicionada i pressionada pel govern. La coincidència de l’any em va fer reflexionar-hi sobre
les bombolles personals en les quals vivim sense assabentar-nos del que passa
en l’exterior.
Així era. Havia llegit
sobre el tema, havia escoltat noticies, havia vist la pel·lícula “Good ByeLenin”, que siga dit de pas és divertida i agradable de veure mostrant la
tragèdia en forma de nostàlgia i no de manera tan contundent...però realment no
m’havia parat a pensar en el seu significat plenament. Veure “La vida de los
otros”, em va obrir uns ulls que fins el moment veien però tal volta no
miraven, i hi ha molta diferencia entre els verbs. Em vaig adonar que era una
ignorant i eixe era el motiu pel qual no en podia parlar, m’avergonyia no ser
conscient de la història que m’envoltava. La pel·lícula es va fer l’any 2006 i
és cert que fins el moment no havia vist de forma tan evident les funcions de
la policia Stasi en la República Democràtica Alemanya, que de democràtica no
tenia res.
I quin control sobre la
gent! Eren més de 100000 empleats en la policia Stasi, a més a més de milers
d’informants reclutats. S’obligava
espiar als amics, familiars i veïns, i
la gent ho feia bé per amor al comunisme o per por a represàlies si no es
complia.
Els intel·lectuals estaven
en el punt de mira perquè havien de ser transmissors dels valors del govern i podien
adoctrinar amb el que feien o deien. I intel·lectuals hi havia de tot tipus: els
que acceptaven el règim convençuts, els que vivien resignats i els
inconformistes. A estos dos últims grups pertanyien la majoria i eren els que més
patien la paranoia del regim comunista. I tanta paranoia acabà fent que els millors
artistes acabaren exiliant-se, fugint o suïcidant-se. Eren els que veien clarament
el que passava i no ho acceptaven. Mirant la pel·lícula pensava en la hipòtesi
què jo mateixa haguera pogut ser una de les persones controlades, l’atzar va
fer que jo nasquera en un lloc i no en altre.
Este estiu he estat a Alemanya
i durant el viatge vaig tornar a veure la pel·lícula i de nou em va atrapar. No podia deixar de mirar-la. Com
ja sabia la trama em vaig dedicar a no perdre detall de cada imatge i intentant
posar-me en la pell de cada personatge.
Dels considerats sospitosos se sabia
tot el que feien. I gent sospitosa hi havia molta. Els edificis estaven plens
de micròfons i càmeres. La policia escoltava les converses que pogueren delatar
a la persona espiada i veien cada minut de la seu vida. Quan estava per Berlin
fa uns mesos, vaig veure alguns dels
edificis que estaven totalment cablejats. Una vegada tombat el Mur, en restaurar-los es van
descobrir parets plenes de cables amagats. I la gent ni sabia que ho tenia!. I
la gent vivia i parlava despreocupada mentre la policia escodrinyava la seua
vida.
La pel·lícula es va
filmar en Berlín l’any 2004, en els llocs autèntics havent d’adaptar alguns
espais a l’estètica del passat. Tot Berlin en va impactar per la diversitat o per la
història que comporta, però va ser molt interessant passar per davant de l’edifici
de la Stasi o també per altres llocs que van servir d’escenari a la pel·lícula, com
Karl-Max-Allee. I quan passejava pels
seus carrers i m’entropessava amb gent gran, mentalment i incoscientment calculava l'edat per si hauria viscut durant eixos
anys separats pel Mur, no podia evitar pensar en quin costat viuria i què pensava
del passat.
Curiosament recordava la pel·lícula
en blanc i negre i en veure-la per segonavegada em vaig adonar que no ho és. Però és que tot en la pel·lícula
és gris: l’ambient de desconfiança és gris, els policies són ombres fosques que
pul·lulen al voltant dels sospitosos
espiats i especialment el policia protagonista és el més gris de tots vivint la
vida dels altres a traves de càmeres i veus enregistrades. No té vida pròpia
sempre tancat entre les quatre parets sense mobles, alimentant-se de menjar preparat
i rebent la visita d’una prostituta. A més a més el govern feia llistes negres.
“La vida de los otros” parla
entre altres temes de corrupció, de perdó, de supervivència o de conviccions.
En tot cas és la vida en RDA basada en dos protagonistes oposats però que en
realitat no estan tan allunyats un de l’altre. Tot el que va viure el personatge protagonita intel·lectual
acaba escrit en un llibre dedicat al policia que a poc a poc evoluciona en les
seues contradiccions i desenganys. No
dic més per no desvetllar contingut ni final.
La pel·lícula va guanyar l’any
2006, un merescut Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa. Va ser el
moment quan tothom vam saber més sobre RDA i el continu
espionatge. Este estiu en Alemanya, i concretament en Berlín, he aprofundit en
el tema de la separació entre la zona oriental i occidental i ara si que sóc
conscient de la vida que portaria la gent durant els 28 anys que va estar en
peu el Mur de la Vergonya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada