Si el que vols, lector, és gaudir viatjant comòdament...has de continuar llegint.
Si el que vols és conéixer un poc més la gent d'este meravellós món que ens envolta...este és un bon moment.
Si el que t'agrada i desitges és sentir-te identificat amb experiències viscudes arreu del món...avant continua.


El somni de viatjar és fàcil d'aconseguir.

dimarts, 26 de març del 2024

RESSENYA LITERÀRIA: LA FUGITIVA de Blanca Busquets

 


LA FUGITIVA

Blanca Busquets

Que és ser fugitiva? Segon el diccionari fugitiu és qui fuig, qui s’escapa d’algun lloc o d’una situació. En este cas Mireia, la protagonista, fuig d’unes vivències i maneres de viure perquè vol oblidar un passat, vol escapar de la casa on va nàixer perquè  no li porta bons records.

“La fugitiva” és la novena novel·la de la periodista i escriptora Elena Busquets i ha estat traduïda a  idiomes com el rus, el francès, l’anglès, l’italià i al castellà. Per alguna cosa serà. Crec que la clau de l’èxit és crear situacions o personatges amb els quals els lectors es poden identificar o recordar a persones conegudes. I com Mireia o els personatges que l’acompanyen en esta fugida els passen tantes coses! Hi ha un gran ventall on poder triar la situació o la persona amb qui relacionar.

Mireia és una dona gran que ja té més de 90 anys i moltes vivències que explicar. I és el que fa. Relata la transició de la infantesa a l’edat adulta i a la vellesa. Ens conta com es fa madura a la força. Els records ens fan entendre perquè viu sola i busca la soledat i perquè és dolenta. Perquè Mireia és dolenta, dolenta de debò. Ella mateixa ho reconeix. Però realment ho és i ho pensa? Sempre s’ha de mirar darrere de cadascú per a entendre que res és totalment de color blanc o negre, i si és dolenta tal volta siga per  unes circumstàncies concretes.

La nonagenària  té ajudantes de dia que li tiren un cop de mà. En té una fixa setmanal, la Lupe,  i per als caps de setmana té les substitutes que van canviat i de les quals ni sap el nom, mostrant així com les tracta de manera deshumanitzada. Mireia és esquerpa, sempre està de mal humor. Té un fill i una filla als que no veu. El fill  viu a Amsterdam i les visites de la filla són de compromís. Menysprea tothom. Només tracta bé a Sonia, la neta, a la que estima molt. Tal volta també estima a la filla i al fill, una mare sempre és una mare,  però no ho sap demostrar. I no sap perquè no vol. S’ha creat la cuirassa protectora. Una cuirassa que a poc a poc va destapant-se i amb ella el canvi d’actitud.

Viu en un carrer ben situat de Barcelona, a Sarrià, en una vida que se l’ha guanyada a força de sacrificis. És una dona amargada que es dedica a vigilar pel balcó, escoltar sorolls del carrer i escodrinyar als llogaters del pis del costat, gent aparentment normal…com tots… No té altra cosa que fer. També gaudeix fent patir a la Lupe donat ordres i contra ordes alhora.

M’agrada el to que empra l’autora per contar-nos la història. Mireia relata en present, i així com pensa, segons les frases li van al cap. I conseqüentment va barrejant èpoques, perquè la ment va del passat al present contínuament. El lector ha d’estar pendent si vol seguir els pensaments d’esta dona que ja no té pèls en la llengua i conta i conta sense parar. És curiós com gasta eufemismes per referir-se a sa casa, dient-li “la casa de la vergonya”, o “la casa de l’oblit” per parlar de la presó i després critica que a la malaltia del càncer no se li diga pel seu nom. En este sentit Mireia és contradictòria, com en moltes altres ocasions al llarg de la seua vida.

La novel·la parla de la mort, de la vida, de penalitats...d’envellir…M’agrada que done veu a una dona gran que sempre té moltes coses a dir. Parla de  ser rics i bres i de la diferent vida que es porta segons la classe social, parla dels xafardejos i del que diran, de la mentida o la veritat, i de secrets tota la vida amagats. Parla de l’estima familiar, dels amors desestimats dels amors bojos i dels amors de convinença, parla de segons oportunitats.

Té un final inesperat, i rodó, Mireia viu estancada però tal volta pot canviar, les portes sempre estan obertes a donar passos endavant a qualsevol edat.  La trama està ben nugada i malgrat tot, és creïble…la d’una vida trencada quan era una adolescent que és  quan començà a ser la fugitiva en la que es va convertir tota la vida. No dic més, no vull avançar res del contingut que va enfilant-se fulla a fulla i enganxa perquè convida a saber més… Els records puntuals són molt importants i recurrents per situar l’acció: l’olor a fusta, la piga, l’ampolla de vi, el perfum... I les sorpreses de la Mireia no s’acaben i fins el final n’apareixen.

I està bé que després de tot hi ha un brot d’esperança perquè fins les persones més dolentes, amb raó o no de ser-ho,  tenen un cor que guarda bonança. I la novel·la ens ensenya que res és el que pareix i que darrere de tothom hi ha una història, que mai ens quedem en les aparences.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada