ALTAMIRA
Hugh Hudson
Acabe de veure la pel·lícula Altamira. M’ha agradat, primer
perquè sóc viatgera i els preciosos paisatge càntabres que apareixen, em fan
recordar les visites fetes a aquelles terres, però sobre tot perquè és un
homenatge a una persona injustament criticada i censurada. Altamira cobra valor
perquè és una manera de traure a la llum
part de la cultura pròpia, mostra una realitat, un fet històric rellevant per a
la historia i per a l’art.
Ens remuntem al passat, a any 1879, ens anem a les muntanyes
verdes i pics rocosos de Santander i descobrim un fet. Si per a mi ha estat un descobriment
esta part de la història en la qual no m’havia parat mai a pensar. No he visitat Altamira, per suposat,
perquè és un privilegi de pocs, tampoc he vist el museu replica de la cova,
encara que vaig estar a punt un dia que estava per Santillana, i cert que em sento una ignorant per no haver-me
preguntat mai com va ser realment la descoberta d’esta meravella feta pels
nostres avantpassats. Simplement sabia que una xiqueta havia estat qui per casualitat
havia trobat aquelles animals pintats i amb això m’havia conformat.
Si, així va ser, una xiqueta de huit anys, Maria, va ser
la descobridora, i és que son pare, Marcelino Sanz de Sautuola, besavi del difunt Emilio
Botin, era el que la motivava constantment per a que analitzara el que l’envoltava.
A la pel·lícula és un gust veure la relació de pare i filla, tan compenetrada,
tan estreta, malgrat ser de vegades massa científica per a l’edat de la menuda.
El pare és un paleontòleg aficionat, interessat en temes
de la prehistòria especialment des que anà a l’exposició universal de Paris i
escoltà parlar del tema. La xiqueta és un cabet obert a tot el que siga
novetat. És innocència sabia i pura, no tergiversada per normes religioses, al
contrari que a la mare, que viu en una constat por per no trencar les normes
que l’església i un cura fanàtic li imposa.
És una troballa fora de sèrie, extraordinària que al
final canviarà la història de la humanitat per sempre, però haurà de passar el
temps perquè la religió del moment ho vol amagar, donat que no li entra al cap
que ciència i religió puguen anar de la mà. També les ments científiques
estancades tanquen el ulls a la realitat evident que suposa trencar els
esquemes que fins el moment tenen. El científic capdavanter és Émile Cartailhac
que no vol que li arravaten l’honor i la gloria científica, que fins el moment
té, amb una troballa feta per un simple aficionat a la prehistòria.
I entre tots aconsegueixen el silenci per un temps i calumniar
a la persona que creu cegament que el que hi ha pintat a les coves és fruit de l’home
del paleolític i no és cap falsedat.
La disculpa a les calumnies arriben vint anys tard, desprès
de morir Sanz de Santuola, en 1988. Carthailac, que és qui s’oposà amb més
contundència va escriure l’any 1902 “ La
gruta de Altamira. Mea culpa de un escéptico” on reconeixia l’autenticitat de
les pintures.
Antonio Banderas, com actor, està correcte en la pel·lícula, i
l’honra una decisió que va prendre mentre es preparava el paper, i és que es va
negar a entrar a les coves. Com anava a entrar ell, en quant molta gent historiadora
i experta està en la cua d’espera?. Va refusar perquè seria una ofensa per a la
cultura.
La pel·lícula parla del descobriment però també de
l’enveja, mal endèmic a Espanya, malauradament. I també d’allò que tant fem
sovint que és parlar per parlar. Parla del paper censurador de l’església,
que en esta pel·lícula està portat a extrems. Han escollit un cura massa tòpicament
malcarat i intransigent, malgrat estar interpretat per un guapo actor. Este
detall fa que “Altamira” puga ser interpretada de mala manera per part dels catòlics.
Particularment hi ha un detall que em desagrada de la pel·lícula.
Està rodada en angles i hi ha moments en els quals els protagonistes lligen les
noticies en els periòdics de la zona i es veuen escrits en llengua anglesa. Per
al meu gust és un detall fora de lloc, podrien haver estalviat les imatges
enfocant el periòdics. Queda molt malament que una família càntabra, espanyola
de sempre, estiga llegint diaris espanyols escrits en angles. No puc entendre
el per què esta part no es va eliminar, tampoc és necessari enfocar les lletres.
Entenc que es rode en angles pel màrqueting i la venta que suposa. Entenc que si
es roda en angles tal volta és per què en Espanya no es dóna el suficient recolzament
a este tipus de projectes. La pel·lícula és franco espanyola i és en estes dues
llengües com deuria escoltar-se. I no en la llengua anglesa que no té res a
veure.
Hui en dia les coves que són Patrimoni de la Humanitat
per Unesco des de 1985, tenen l’entrada
restringida, tenen perill real de desaparició, és massa important el que hi ha
com per exposar-lo al turisme que ho pot fer malbé. En el seu lloc s’ha obert a
2 quilòmetres de Santillana del Mar, un museu i una reproducció de les coves
amb tot tipus d’infirmació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada