dijous, 4 d’abril del 2024

BRAGA (Portugal): El casc antic i el santuari del Bon Jesus

Visitem una ciutat engalanada per Setmana Santa i una preciós Santuari patrimoni de la humanitat,  i és que en Braga la religió, des de sempre, ha tingut un paper rellevant.

Fundada pels romans i centre religiós del país durant l’edat mitjana, és una ciutat que concentra molt de patrimoni interessant. Hi ha més de 40 esglésies i altres monuments destacats…i carrers estrets i avingudes amples… Era  lloc de pas del camí de Santiago. Hui en dia és la tercera ciutat en grandària darrere de Lisboa i Porto. És ciutat estudiantil, però ara els estudiants estan de vacances i no els veien enlloc. Estudiants no, però visitants, hi ha per tot arreu. Hi ha una raó especial, és Setmana Santa i la de Braga és famosa. I és que, sent diòcesi des del segle III, la religió continua tenint un paper rellevant i les festivitats se celebren amb vehemència.

Braga està totalment engalanada amb cintes, teles... flors,  llums especials... predomina el color morat. Quasi ni es pot caminar per la gentada i és la part negativa, però la positiva és que veiem obertes les capelles, els passos que representen la via sacra, la del calvari, que la resta de l’any estan tancades. En veiem moltes al llarg del passeig. I també botigues que venen motius religiosos al·lusius a la festivitat.

Optem per deixar-nos arrossegar per la gent i simplement fem un passeig des de l’Arc de Porta Nova fins a la plaça de la República. Amb tot, en el camí veiem edificis majestuosos, alguns privats i altres públics i veiem l’ambient...i el fervor...l’espiritualitat... L’Arc de Porta Nova té els orígens en una antiga porta medieval, fou reconstruït al segle XVIII en estil barroc. Destaca per l’escut d’armes de l’arquebisbe de Bragança.

Seguim caminant. Passem per la catedral de Santa Maria de Braga, però decidim no entrar, de moment. I és que la nostra visita coincideix amb dijous sant, un dels dies més solemnes de la setmana santa a Braga i  a la porta hi ha molta gent. Esperarem que acabe la missa per entrar-hi. En estos dies hi ha moltes celebracions, activitats, concerts...Tenim la sort de veure passar un dels rituals més tradicionals: el dels “farricocos”.  La seua funció és  cridar l’atenció per anunciar la processó de l’Ecce Homo, que té lloc en la matinada de dijous a divendres. Escoltar quan fan sonar una gran matraca, és un espectacle. La tradicional processó dels “farricocos” homes descalços, amb túniques fosques cenyides a la cintura, amb el cap tapat que porten torxes colgades és una reminiscència de la pràctica de la reconciliació dels penitents públics.

Després  parem en una menuda plaça, Largo do Paço, on està l’edifici del Rectorat de la Universitat. Observem la font de davant i una exposició en la que, entre altres, es parla de Garcia Lorca i Oriola. En un lateral hi ha altra capella de la via sacra i també observem amb curiositat els edificis d’enfront, alguns decadents però que guarden bellesa, per les façanes amb rajols, pels balcons...És l’ambient que es repeteix sovint en Portugal.

L’espiritualitat festiva està per tot arreu, pels cartells...per la decoració...per les capelles del passos...Hi ha una especial en la que parem més atenció: la casa i la capella dels Coimbra, que és una de les més antigues i  monument nacional des de 1910. La capella tenia la base en la residència eclesiàstica de la família Coimbra, el patriarca comprà la casa al segle XVI. La capella d’origen romànic es reconstruí uns pocs anys després.

Molt a prop està la Casa dos Cribos, o casa de les gelosies, és de fusta i l’única que queda d’este tipus i que abundaven tant al segle XVII i XVIII. Demostra la religiositat que impregnava la societat d’aleshores perquè estaven dissenyades per guardar la intimitat, sense obertures a l’exterior, per a no mostrar la vida portes endins.

Ja estem prop de  la plaça de la República. Només arribar, hi ha dos monuments que destaquen.

Un és l’església de la santa Cruz amb una impressionant façana barroca, on diuen que hi ha tres galls amagats, esculpits en pedra. No tinc paciència per mirar. La construcció s’inicià al segle XVII i s’enllestí al XVIII per la qual cosa hi ha barreja d’estils, entre manierista i barroc.

I l’altre edifici és del segle XVI, antigament l’hospital de San Marcos, construït en l’emplaçament on hi havia una ermita dedicada al sant, un convent i una hostatge. Actualment és un hotel de 4 estelles que  manté l’estructura original i alguns elements a l’interior com els sostres de voltes.

També destaquen les  lletres amb el nom de la ciutat, que tenen de fons l’hotel. No hi ha visitant de Braga que no es faça la foto amb el cartell darrere. Nosaltres ens la fem també i donem una volta...

La plaça d’origen medieval, és punt neuràlgic de Braga i està molt animada. Hi ha gran quantitat de cafès, alguns històrics, o comerços sota les porxades que l’envolten. En la gran font central sempre hi ha gent asseguda descansant o simplement mirant i deixant passar el temps. És una plaça espaiosa i molt propicia per al passeig perquè està  tancada als cotxes. Hi ha edificis interessants com el Convent de los Congregados, enfront i que ja havíem vist quan entravem en autobús a Braga,  l’església de Nuestra Señora de Lapa, que està enmig de les porxades i el banc de Portugal, el de la cúpula blanca. Per darrere de les porxades sobreïx la Torre de l’homenatge, un afegit a  la muralla defensiva.

Des de la plaça eix la gran avinguda da Liberdade, la zona comercial. Em sembla una zona elegant. Fem un curt passeig per l’avinguda i descansem fent-nos un gelat. Després retornem a la catedral. Ens adonem que no és un edifici solament, el que hi ha és un conjunt catedralici format per varies capelles adossades on hi ha personalitats i arquebisbes enterrats. La més important és la capella del reis, on a més d’un arquebisbe estan enterrats Enrique de Borgoña i l’espanyola Teresa de Leon, pares del primer rei, Alfons I de Portugal. La  xicoteta capella de Nuestra Señora de la Gloria des de l’exterior destaca pels merlets i té adossada una torre d’aspecte militar. Just enfront està la porta d’entrada de l’església de la Misericòrdia del segle XVI. Algunes fonts consultades diuen que forma part del  conjunt de la catedral i altres que és un edifici a banda. Des del carrer, pugem unes escalinates i la trobem a la dreta.

Busquem la porta principal de la catedral fundada al segle XII. És la més antiga de Portugal. Rivalitzava pel poder religiós amb la catedral de Santiago de Compostela. És un temple romànic amb façana clàssica i destaquen les dos torres campanar. En la façana podem veure l’escultura de la Verge de Braga, la patrona de la ciutat.

Entrem a la catedral pel claustre de san Amaro. Hi ha algunes ruïnes arqueològiques. No ens demanen pagar perquè és dijous sant, dia de celebració litúrgica especial. Seguim caminat sense saber molt bé si anem a trobar una entrada a la catedral,  i quan passem pel claustre principal  trobem una capella amb la sepultura d’un arquebisbe.  El claustre amb la font central que veiem és el substitut d’un anterior gòtic, que estava en estat ruïnós.

Al capdavall accedim a l’interior. Farem una mirada ràpida. Són molts anys d’història i concentra diferents elements  artístics: romànic, gòtic, manuelí i barroc.  I comprovem que, de la mateixa manera que està engalanada la ciutat també està l’interior de la catedral. Hi ha moltes cortines de color púrpura, el color del dol. Hi ha tres naus i pare l’atenció en la coberta de fusta. m’agrada veure el minuciosos treball dels artesans de la fusta. També destaquen els orgues de tubs del segle XVIII, que funcionen en ocasions especials com en estos dies de setmana santa o alguns casaments.  Em puc imaginar la solemnitat de la celebració que han fet fa només unes hores, fent sonar els orgues de manera magistral. S’hi respira espiritualitat.

La visita a Braga s’acaba. Encara fem  una última mirada rapida a la ciutat, a jardins... a carrers amb botigues populars que poc tenen a veure amb els que hem vist al carrer Liberdade... A Braga, com passa en tantes ciutats, hi ha contrastos socials.

I amb tot,  deixem la ciutat impregnats de l’ambient i l’olor de la Setmana Santa perquè cal canviar d’aires.  I que millor que pujar al cim d’una muntanya? Ens anem al Santuari del Bom Jesus,  el conjunt monumental més visitat de Braga, Patrimoni de la humanitat des de 2019. Està a cinc quilometres de Braga i és un dels principals llocs de peregrinació de Portugal, el segon després de Fàtima. El camí, sempre pujant, és un paisatge preciós envoltat d’eucaliptus. Passem per la porta del  santuari de Falperra,un edifici barroc amb una elegant escalinata barroca davant i després pel de Sameiro, que és un dels més recents i un dels punts més alts de Braga. El santuari que nosaltres volem visitar està uns pocs quilòmetres més avant. En no res arribem i dinem allí mateix,  on hi ha alguns restaurants, així que bé podem dir, que ho fem en una muntanya ”sagrada”.

Després de dinar, per accedir al santuari travessem un gran parc, que dona a la part de darrere i des d’on tenim unes bones vistes de Braga.

I quan arribem...Que bonic! El santuari és un complex format per una gran església i l’escalinata famosa que atrau tanta gent. Tanmateix no s’ha d’oblidar que els jardins amb una cova artificial inclosa a la que no li falta detall, contribueixen a que el conjunt siga especial. Hi ha gent, però no molta, la setmana anterior segurament estaria de gom a gom per la romeria anual en honor al patró, un gran esdeveniment que es remunta al segle XVI.

L’església és neoclàssica del segle XVIII, d’inspiració italiana. L’interior és sobri i ampli.

Però el que realment bocabada és l’emblemàtica escalinata barroca. Cert que és una gran obra arquitectònica harmònica i bella. Té 17 replanells amb fonts per a purificar l’ànima, estacions del passos de Jesus en el calvari, fonts al·legòriques, capelles, estàtues...Fa un calor sufocant que no convida a fer l’esforç de baixar-la fins el primer replanell,  així que en baixem només uns quants, els suficients per adonar-se de la  magnitud del l’escalinata. En altres circumstàncies tal volta la baixaria o agafaria el  funicular del segle XIX, el primer que s’instal·là en Portugal, però realment el calor inusual per a l’època de l’any fa que el cos no desitge molta activitat, així que gaudim del jardí, que és una preciositat.

Realment és un lloc que mereix una visita i a ser possible amb més temps...Veig que hi ha hotels...No estaria gens malament passar alguna nit en este paratge...què en penseu?