Si el que vols, lector, és gaudir viatjant comòdament...has de continuar llegint.
Si el que vols és conéixer un poc més la gent d'este meravellós món que ens envolta...este és un bon moment.
Si el que t'agrada i desitges és sentir-te identificat amb experiències viscudes arreu del món...avant continua.


El somni de viatjar és fàcil d'aconseguir.

dimarts, 20 d’agost del 2013

nº31-RESSENYES LITERÀRIES i de cine : VOLCANES DORMIDOS. LLIBRE




nº31-VOLCANES DORMIDOS

Un viaje por Centroàmerica

De Rosa Regás i Pedro Molina Temboury

Ressenya feta per Ediciones B S.A, sello zeta 2009

Guatemala, el Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa rica i Panamà: Centreamericà desconeguda i (re)descoberta per la mirada de dos escriptors acostumats a entendre la realitat. Capitals i pobles, localitats variades que conserven, malgrat les dificultats i les pressions uniformitzadores de la globalització, la seua rica identitat multicultural. Una dona, Rosa Regás, i un home, Pedro Molina Temboury, viatgers experimentats que miren el món i descriuen el que veuen amb ulls crítics, aguda intel·ligència i sensibilitat social, caminen per les petjades de la tradició, la historia en marxa d’eixes conflictives zones, les llegendes i la manera de viure. Este llibre va ser guardonat l’any 2005 amb el Premi Grandes Viajeros.

Opinió personal.

Vaig descobrir este llibre quan me n’anava a Guatemala per segona vegada. El premi “Grandes Viajeros”el recolzava, era un ganxo i el vaig comprar, malgrat ser una desconfiada en el tema dels premis literaris. També era atractiu el fet que un dels autors fóra Rosa Regàs, indiscutiblement autora de prestigi.
Tanmateix vaig quedar un poc decebuda en acabar-lo de llegir. Vaig trobar capítols sobre la Guatemala que ja coneixia i altres sobre Costa Rica que, aleshores era un país que tenia recent amb experiències molt viscudes, i cap d’ells em va enganxar plenament. I tal volta la raó va ser perquè jo també tenia una opinió molt clara fruit de les vivències “in situ”i perquè havia llegit molt del país. Per una o altra, tan se val la raó, aquelles pàgines no em van descobrir res de nou.

I encara que generalment m’agrada llegir els escrits d’altres viatgers que han vist el mateix que jo i així contrastar visions, en esta ocasió el que anava llegint em semblava poc i no arribava, al meu parer, a expressar totalment amb claredat i sentiment les meravelles que jo també havia trobat. Tal volta tenia posades massa expectatives en Rosa Regás i confiava de bestreta, que el que anava a llegir segur m'agradaria i quan s'epera tant, la decepció és màxima.

El llibre va vindre amb mi d'acompanyant i el vaig rellegir durant el trajecte del segon viatge a Guatemala. Ara mentre escric esta ressenya el tinc a les mans, tot subratllat, amb anotacions als laterals que em fan recordar el que aleshores vaig pensar. 

Conta al voltant de la història  passada i sobre la societat actual, i això està bé, però els autors estaven trepitjant el mateix que jo havia trepitjat, i tornava a trepitjar, i no em sentia identificada. Cal especificar un aspecte. No exactament estaven visitant el mateix. Ells, com autors reconeguts, sobre tot Rosa, i amb la finalitat d’escriure un llibre que sabien de bestreta anaven a publicar, van tindre el privilegi de parlar amb personalitats, a qui, ni en somnis em podria jo apropar.

M’ho passe bé llegint però no tot el que cau a les meues mans m’agrada. I de la mateixa manera que parle bé quan és del meu gust, pense que he de ser sincera quan el llibre no ha complit les meues expectatives.

I possiblement esta subjectiva opinió ve perquè jo tenia escrites pàgines semblants a les que estava llegint, contant les meues experiències, i inconscientment em va sorgir una certa “enveja” pensar en la simple realitat que era que jo les tenia guardades al calaix perquè pocs editors aposten per desconeguts, i sovint  busquen autors que ja tenen el camí de la fama aconseguit i arrelat.

El món editorial és un negoci i malgrat no agradar-me s’ha de respectar. Tanmateix, també he de dir, fent honor a la realitat, que no totes les editorials rebutgen sense mirar. Estan les que no tenen por de llegir, valorar, arriscar i editar el que ofereixen noms nous, que pot tenir igual o més qualitat que qualsevol obra d'un autor afamat. 

Malgrat tot el que he dit abans, acabe afirmant que  "Volcanes dormidos" serveix per a situar al viatger en la realitat dels països de Centreamerica i il·lustra amb referències bibliogràfiques i molta història, que sempre ajuda a la comprensió del país.

Si no el considerara vàlid no estaria inclòs en este llistat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada