En Buñol aprenem sobre el passat entrant al museu arqueològic i sobre el present, visitant el museu de la Tomatina...però no és tot, al poble del costat, Godelleta, visitem una bodega... i coneixem el procés per elaborar mistela.
Pas a pas...
MUSEU ARQUEOLÒGIC
Quan hem visitat el castell de Buñol, malauradament
no hem pogut entrar al museu etnològic tancat per culpa de les destrosses de la
Dana. Però si hem entrat al museu arqueòlogic situat al recinte residencial,
concretament al palau dels Mercader. Hi es guarden restes representatives del
paleolític, el neolític i l’època de ferro i bronze, així com vestigis ibers i romans. Tot esta distribuït
en tres sales. Dos grans i una menudeta que és la primera que veiem. I resulta
ser un pou de nòria, un vestigi important perquè es l’únic del que queda
visible del castell original.
Després parem l’atenció en la maqueta del poble...i tot seguit entrem a les sales.
Vitrina a vitrina, o en algun expositor... anem mirant curiositats, anem aprenent sobre el passat. Són peces exemples únics d’habilitat i creativitat.
També panel a panel anem llegint sobre el Buñol cultural, el turístic i el patrimonial... Este últim és un resum que recorda la visita al castell
MUSEU DE LA TOMATINA
El museu de la Tomatina està al molíGalan i és interessant visitar-lo per entendre la festa i la repercussió que ha
adquirit a nivell internacional. Al molí hi està també la biblioteca municipal.
Entrem, la mascota Tico, que està enmig de la sala, es creà enfocada a la didàctica infantil.
Per a visitar el museu, l’itinerari comença per una sala immersiva de 270 graus, on podem sentir l’ambient festiu que se celebra cada últim dimecres d’agost. El panel interactiu també permet veure el patrimoni històric, paratges naturals de la ruta de l’aigua així com també podem veure i escoltar a través de pantalla un concert del “mà a mà”, i entenem la importància de la música en el poble. El "mà a mà" és festa d’interès turístic autonòmica. És el concert que celebren les dos societats musicals de Buñol: la Sociedad Musical La Artística i el Centro Instructivo Musical La Armónica, ambdues guardonades en certàmens mundials de bandes.
Després recorrem el museu, mirant els panels fotogràfics i d’informació sobre la festa que va nàixer en 1945. Segons conten, encara que hi ha diverses versions, uns joves s’enfadaren perquè volien participar en la desfilada de gegants i cabets. La casualitat o el destí va fer que hi havia a prop una parada de verdures i les tomates es veien madures i sense pensar-ho n’agafaren i començaren a tirar-ne als gegants. Aixi que de sobte l’enuig acabà en una batalla llençant-se tomates en la plaça del poble. Al capdavall resultà una diversió i en els anys següents ja de forma voluntària continuaren fent-ho, portant-se les tomates de casa. L’any 1950 les autoritats franquistes ho prohibiren i no solament disgustà els joves promotors, sinò que tot el poble es rebel·là i malgrat haver alguna detenció, gran part del veïnat del poble acabà participant i convertint-la cada vegada en una rebel·lió més frenètica. L’any 2002 fou declarada festa d’interes internacional per la Secretaria general de turisme. I hui en dia, de molts països cada any arriba a Bunyol gent de moltes races diferents, parlant diversos idiomes, però tots tenen en comú que hi van disposats a tenyir-se de roig...
Just este estiu vaig estar en Tarazona, on tenen un personatge des de molt antic al que li tiren tomates, igual que en Buñol...Es tracta de El Cipotegato, un arlequí. La festa aragonesa es remunta al segle XVII, encara que els documents existents al respecte són del segle XX. Malgrat l’antiguitat del Cipotegato, la repercusió a nivell nacional no és molta, diuen els aragonesos que els valencians han sabut muntar un bon màrqueting...i que s’ha de valorar ...només s'ha de veure fins on han arribat la festa...i amb sinceritat, encara que en el fons tinguen un poc d'enveja, donen l'enhorabona als bunyolencs per demostrar tanta voluntat per fer que la festa es convertirà en un fenònomen mundial.
LA BODEGA DE GODELLETA
Deixem Bunyol... Hem vist un poc del poble: el castell, alguns carrers, alguns museus i la llibreria Doña Leo. Tot seguit abans de retornar a casa fem parada en Godelleta, en una bodega, la Cooperativa Vinicola San Pedro Apòstol creada en 1939 per un grup d’emprenedors.
Actualment està formada per 250 socis agricultors que aporten el raïm, majoritàriament varietat de moscatell, l’única vinificable de la zona.
Entre tonells d’acer enormes, ens rep una membre del consell de direcció de la Cooperativa, que ens fa una explicació introductòria. Criden l’atenció els grans diposits. Ens diu la capacitat que tenen però no la recorde exactament, però és de milers de litres. I hi ha molts tonells. L’exclamació és unànime. Tot seguit veiem un vídeo que completa la informació. En el vídeo veiem el passat i el present, els presidents al llarg dels anys hi va haver i els que dirigeixen actualment. Veiem fotos antigues de com treballaven en el camp i imatges de com ho fan actualment que ja hi ha molt de treball mecanitzat.
Anem per diverses parts de la bodega. En un moment donat travessen un túnel revestit de rajols blancs, és un sector de la bodega que antigament tenia el seu paper però que actualment amb l’evolució a mètodes més moderns, ja no s’utilitza però queda com testimoni de la història. Des dels inicis, la Cooperativa ha fet reformes i ampliacions, sent pioners en la instal·lació de la primera premsa pneumàtica en la comunitat valenciana. Veiem instal·lacions modernes que comporta una gran productivitat, que té eixida a nivell nacional i a l’estranger. Venen productes a granel a França, Itàlia i Alemanya.
Actualment ha diversificat el negoci i s’embotella
vi blanc sec de moscatell, vi i mistela de moscatell i orujo. En acabar la visita
ens donen a tastar els productes que fan i cert...tot està molt bo...la
mistela, el vi sec...però el vermut blanc té un sabor... no sé... diferent...una
companya diu que li troba aromes orientals...que li recorda la India...Pot ser, però en realitat no sabem
com està fet. Les formules de begudes tenen algun ingredient secret que les fan
úniques.
QUADERN DE VIATGE, EIXIDA NAU GRAN MES DE DESEMBRE 2025












Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada