Allò era tan bonic que semblava que navegavem per dins d'un quadre...
Si el que vols, lector, és gaudir viatjant comòdament...has de continuar llegint.
Si el que vols és conéixer un poc més la gent d'este meravellós món que ens envolta...este és un bon moment.
Si el que t'agrada i desitges és sentir-te identificat amb experiències viscudes arreu del món...avant continua.
El somni de viatjar és fàcil d'aconseguir.
divendres, 30 d’abril del 2021
FOTOS i MÚSICA de RIO DULCE a GUATEMALA
divendres, 23 d’abril del 2021
RESSENYA LITERÀRIA: LA CHICA QUE NO SUPISTE AMAR de Marta Robles
LA CHICA QUE NO
SUPISTE AMAR
Marta Robles
Llegint “La chica que no supiste amar” he descobert la
Marta Robles escriptora. Coneixia la seua faceta periodística i comunicadora però
no la novel·lística. Mai és tard. M’he n’he adonat que Marta Robles fa igual de
bé l’ofici de periodista com el d’escriptora, domina les dues facetes
perfectament i que en certa mesura les barreja. I és que parlem d’una novel·la amb molt de contingut, escrita
amb ingredients de l’estil periodístic com són les frases curtes, el llenguatge
col·loquial, l’agilitat... i està escrit en present, que ho fa més trepidant.
M’ha agradat.
En el llibre és interessant tant la forma com està escrit
com el contingut, que són uns temes que no deixen impassibles. “La chica que no
supiste amar” és una denuncia sòrdida i fosca que ens endinsa en un món
desconegut per a la majoria, el de les màfies de tracta de blanques atrapades
per mig de xarxes ben organitzades i el dels clubs d’alternar, que hi ha de
diferents tipus, segons l’escalafó social. Marta Robles ens revela com es mouen
els protagonistes: els despietats proxenetes, les joves innocents atrapades per
mig de xarxes ben organitzades tot per culpa de la misèria, les prostitutes ja
majors que passada la joventut es dediquen a explotar de la mateixa manera que
ho feren amb elles i també, els consumidors del plaer pagat que pensen que amb
diners per davant tenen dret a tot. Molt revelador.
I a més a més llegim sobre les dobles vides, la
infidelitat o lleialtat, el masclisme, l’addicció al joc, la gelosia... cert, és
una completa novel·la que enganxa des de la primera línia. Gràcies Marta per denunciar,
per mostrar fets, per remarcar que la societat no ha de girar la cara a la delinqüència
i ha de saber empatitzar amb les víctimes a les que la majoria de les vegades
se les qualifica de culpables.
La novel·la ens mostra pinzellades de la guerra d’Africa
i allò que s’arriba a fer en circumstàncies extraordinàries. No és excusa,
tampoc el fet de ser jove, però de vegades el passat apareix mostrant facetes
de vida que tal volta seria millor oblidar-les. Li passa al protagonista,
l’investigador del cas de l’assassinat d’una jove prostituta nigeriana i a
l’amic, el client que el busca per a que l’ajude a eixir-se’n de la
trama en la que està involucrat. També ens mostra la societat nigeriana, i en acabar
de llegir estos passatges s’entén el perquè les joves busquen eixir d’on viuen i
s’arrisquen a emigrar pensant que van a trobar un món millor. I tal volta si
que ho és però la majoria de les vegades
acaben desenganyades. Moltes són joves nugades pel vudú que és un ingredient
important en tota la trama.
Hi ha uns personatges principals, per una banda està el detectiu
Tony Roures, que personalment desconeixia que és detectiu també en les dos
novel·les anteriors de l’autora, i per altra banda l’amic Alberto Llorens, el client.
Els dos són amics de quan eren reporters de guerra. Alberto està casat amb una
empresària castellonenca però al·legant problemes conjugals s’ha tornat un
assidu al club més famós de la costa llevantina. I es quan comencen els seus
problemes. No conte més.
Tal volta llisga les dos novel·les precedents de Marta Robles.
Cadascuna és independent i no hi ha problema per llegir.les per separat. M’ha
agradat este corresponsal de guerra reconvertit en investigador. És un personatge que a poc a
poc va descobrint-se i que encara té molt a mostrar. Segur que Marta Robles ja
està preparant altra novel·la amb Roures
de protagonista i seguirà inventant sobre com evoluciona la seua vida. En “La chica que no supiste amar”, s’han
quedat uns temes personals en l’aire que es poden estripar en altres entregues novel·lístiques.
En resum. Està molt bé. Si voleu un text ben filat i
escrit amb destresa, endavant, si voleu intriga llegiu-la, no ho dubteu. Res és el que pareix, o si? Esta novel·la
convida al lector a ser un investigador desxifrant pistes i deduint qui pot ser
el culpable de l’assassinat alhora que ho fa l’inspector protagonista. Està bé
que el lector participe. El llenguatge i l’estil emprat es propici per a eixa
connexió amb l’escriptor. El lector llig i s’endinsa en els fets, el lector
pateix, el lector s’alegra, el lector viu la novel·la intensament. I en este
cas pren a més a més pren consciencia d’una greu problemàtica.
I per últim dir que m’ha agradat que l’escenari on situa
l’acció siga proper. Sempre és un goig reconèixer noms de paratges i ciutats
entre les pàgines dels llibres. En aquesta ocasió tot passa en la ciutat
castellonenca de Benicàssim i la seua platja. Qui conega la zona pot donar fe
que anomena paisatges, hotels i restaurants que existeixen realment. Pense que
la promoció de les nostres localitats, que mai està de sobra, està bé i en
aquest cas, més si cal, servint de fons escenogràfic per conscienciar d’un problema
ocult i greu que existeix en la societat en general.
dissabte, 17 d’abril del 2021
VALÈNCIA: PUJADA A LA TORRE DEL MICALET
La Torre del Micalet ressalta en la ciutat, hi està com un símbol. He pujat moltes vegades malgrat els 207 esglaons de l’escala empinada. Les vistes són magnifiques i paga la pena l’esforç.
Hui us mostre un lloc emblemàtic de València, la catedral que està envoltada de tres grans places. Però abans de mostrar amb detall l’interior del monument religiós, pugem a la seua torre, la del Miquelet, icona de València i del valencians.
Es
va construir entre els segles XIV, XV,
XVI i XVII, tardaren tant perquè era una obra complexa. I encara es diu que l’obra no s’enllestí, una
agulla havia de coronar el campanar i no es va fer perquè l’autor del projecte
va morir. És d’estil gotic valencià i està dividit en quatre cossos. La torre originàriament estava separada de la
catedral però al segle XV amb unes obres d’ampliació quedà annexionada.
Des de la plaça la
Reina entrem a la catedral i una vegada a l’interior busquem la porta de pujada
a la Torre.
Comencem a pujar. És una escala helicoide de caragol. La decoració és sòbria. Són 63metres d'altura en total, amb forma de prisma octogonal d’estil gòtic valencià. Té 207
graons de 25 cm cadascú. La pujada s’ha de fer a poc a poc i parant de tant en
tant.
Des del punt de vista històric la torre ha servit per a moltes més finalitats que la de servir de campanar, antigament avisava de perills externs. Mentre pugem observem.
El primer pis és
massís. Me n’adone que està molt net, i és que segons em diuen, en els mesos
passats quan la torre va estar tancada degut al confinament es va fer una
neteja general. També me n’adone que els graons estan molt ben condicionats. De
la primera vegada que vaig pujar, fa molts anys, els recordava més deteriorats i
que costava més la pujada per l’erosió deguda al desgast. Actualment la pujada
costa però perquè els graons són molt alts i l’escala està molt empinada.
Al segon pis s’hi
troba el que s’anomena la presó però en realitat era el lloc on s’hi quedaven els refugiats de la catedral. Eren fugitius de
la justícia que acudien a les autoritats eclesiàstiques per a que els acolliren. Si
no havien comés delictes de sang o havien fet el delicte a la catedral o als
voltants els religiosos de la seu els admetien per que hi estigueren el temps
que volgueren. Era possible gràcies a un privilegi reial que tenien les catedrals que fou atorgat per Jaume I el
1265 pel qual no podien ser extrets a la
força ni castigats. Els fugitius hi vivien gaudint d’immunitat. El privilegi deixà de tindre
efecte entre finals del segle XIX o principis del XX, segons el país. Era un
lloc fosc, però era millor que una presó. Quan pugem passem pel lloc i veiem la
finestra estreta per la que entrava la poca llum de la que gaudien.
Al tercer cos està
la casa del campaner i al quart cos i
últim està la sala de les campanes amb set finestres des d’on pengen les onze
campanes, i una altra obertura que dona llum a l’escala. Només s’obri al els
dies de toc, no cal dir que és una entrada controlada pels campaners perquè el
lloc és menut i més gent de la deguda dificultaria el treball dels encarregats
de tocar.
Els noms de les campanes tenen articles determinats davant: la Caterina, és la més antiga, del 1305, el
Jaume, l’Úrsula, el Pau, l’Arcis, el Miquel, la Maria, el Vicent, l’Andreu, el
Manuel, la Barbera, la Violant, la més nova de 1735, totes estes amb noms de
persones i hi ha dos més que no porten nom humà: la de quarts i el cimborret. És un dels
conjunts més nombrosos de campanes gòtiques en Espanya. En esta part que acabem d deixar
enrere no estan totes.
Després de l’esforç arribem. No ho
recordava tan gran. El sistema del semàfor està imposant-se en les torres, no
és la primera volta que el veig.
A l’espadanya que és del segle
XVIII, són les campanes dels quarts i la campana el Miquel, la de les hores que pesa
més de set tones i mitja. La del Miquel dona nom a la torre, com se la coneix
popularment. És una variació del
diminutiu de Miquel. És una de les campanes mes grans d’Espanya. Data del segle XVI i pesa més
de 7 tones i mitja.
Com a curiositat
cal dir que durant uns anys, des de 1940 a 2003 la campana de l’església de
santa catalina, que està a prop de la catedral, va estar junt a les campanes del Miquelet
perquè la torre d’on procedia
perillava.
Donem una volta per
veure les vistes. Pràcticament estem a soles. Només hi ha una parella d’italians
i nosaltres. S'hi veuen unes boniques perspectives de la ciutat.
Després de gaudir
de la visita baixem.
Estem contentes de
la pujada que hem fet tranquil·lament, del que hem vist des de les altures i de la
baixada, que ha sigut ràpida i lleugera.
De nou a l’exterior
alcem la mirada buscant la Torre on hem estat. És una visita recomanable a
excepció dels claustrofòbics i els que tenen algun impediment i no poden pujar
escales.
QUADERN
DE VIATGE, tardor 2020
dilluns, 12 d’abril del 2021
RESSENYA LITERÀRIA: EL FOTOGRAFO DE MAUTHAUSEN còmic i pel.licula
EL
FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN
Còmic
Salva
Rubio, Pedro J. Colombo i Aintzane Landa
Pel·lícula
dirigida per Mar Targarona.
dimecres, 7 d’abril del 2021
FOTOS i MÚSICA: LLAC ATITLAN i POBLES DEL VOLTANT
Un llac únic, un llac preciós, un llac que una vegada vist no es pot oblidar...per l'aigua i pels pobles que l'envolten, i el color i la gent i la amabilitat...per tot.
MÚSICA: tradicional marimba
dijous, 1 d’abril del 2021
ALEMANYA, HAMBURG-III PART: SPEICHERSTADT, els magatzems del port
Gran part de l’encís de la ciutat és degut a la imatge que ofereix esta àrea de magatzems que van ser tan importants en el passat.
Que bonica és la ciutat! I elegant i tranquil·la.. i harmoniosa...i atraient... Us he mostrat un primer passeig, després altre pel port ...seguim...
En
ratets lliures anem visitar amb deteniment la zona de Speicherstadt que
literalment significa ciutat de magatzems.
Amb el temps, a poc a poc, els magatzems van deixar de ser utils, degut a l’ús de contenidors que eren més rentables i tambè pels sistemes d’automització en la gestió de magatzems que permetien arrepleglar les mercaderies lliures d’impostos en qualsevol lloc. A poc a poc la ciutat dels magatzems ja no era necessaria per a la finalitay en la qual va ser creada.
Tota l’àrea de magatzems travessada per canals i amb 20 ponts, conformen un conjunt d’edificis singulars i alhora que simples són imponents, amb decoració neogòtica i teulades de coure verd que s’hi reflexen a les aigües i proprcionen la fotografia perfecta es mire des d’on es mire.