LA CASA DE MI PADRE
Gorka Merchán
Esta pel·lícula la ressenye amb una cura especial perquè
és de les desapercebudes pel públic, de
les que la gran majoria de la gent no en sap. I no vull que siga així perquè és
una pel·lícula bona, de les que mostren realitats, de les que fan falta per
esclarir situacions que es viuen i que no se’n parla massa. A més a més és una
pel·lícula valenta, tracta el tema d’ETA i es va fer quan el problema encara
estava vigent. Amb este comentari li faig un reconeixement al director que va
primar la necessitat de parlar sobre una societat en termes de pau quan encara
la pau no estava hi establerta.
Esta pel·lícula es mereix més lloances de les se li van fer en el seu dia. No és novetat d’estos últims anys, fa anys que es va estrenar, l’any
2008 i tal volta eixa és la raó per la qual va tenir poca acollida per part de l’espectador
i de la societat basca en general.
Jo deduiesc dues raons, primer perquè és cine espanyol.
Mai entendré el per què la gent fuig del cine nostre sense mirar de què va, qui
l’ha fet o el protagonitza. Prefereix l’americà. Per sort en estos últims anys
ja no passa tant i note, crec (o vull) notar, un cert ressorgiment del cine de
casa. Sempre dic que no cal anar a buscar cine fora, encara que a mi m’agrada
també l’europeu en general.
L’altra raó per la qual crec que esta pel·lícula no va
tenir el ressó que es mereixia va ser perquè tracta un tema espinós en boga en
el moment d’estrenar la pel·lícula, temps on encara qualsevol referència obria ferides.
En este any, un llibre PATRIA, encapçala les llistes de
llibres llegits, és un llibre que em va
agradar per com havia tracta el tema etarra. Doncs, he de dir que la pel·lícula
“ La casa de mi padre” és exactament el mateix tema i el mateix contingut. Per
què el llibre ha tingut tanta acceptació i la pel·lícula no? Senzillament,
pense, com he dit abans, perquè es va
fer quan la gent encara no estava preparada per veure’s reflectida. A l’any
2008 hi havia brots d’esperança, ganes de canviar les coses, però res clar.
Encara els bascos no sabien mirar-se els uns als altres, com deia el director
en un entrevista.
No vull contar molt sobre el contingut, només dic que a
la pel·lícula, Txomin Garay és un empresari i antic pelotari de renom que se’n
va anar a l’Argentina fugint de les amenaces d’ETA. Hi viu amb la dona i la
filla. Després de deu anys tornen al País Basc perquè el germà, concejal
abertzale amb el que no es parlava, està morint-se. En arribar al poble, es
retroba amb la família: la cunyada, el germà i el nebot, Gaizka, un prometedor
pelotari que està capficat en la kale borroca i veu a l’oncle com un traïdor.
El germà, pare de Gaizca, abans de morir li encomana una tasca: que traga al fill
de la kale borroca i l’encamine a altre tipus de vida més profitosa.
I l’oncle a poc a poc va convencent al nebot per a que
dirigeisca les seues passes a ser pelotari i deixe el camí de la violència
nacionalista i radical i el de l’odi
sense sentit. Però el camí d’ETA continua
i mata sense mirar a qui i un dia de la nit al mati, com passa en tots els atemptats,
es trunca la tasca de Txomin. Hi ha un final obert a l’esperança.
Carmelo Gomez i Emma Suarez, així com Juan José Ballesta
i Verónica Echegui fan un bon paper. Alex Angulo en el paper d’un periodista sense
por també. Amb este personatge la pel·lícula fa homenatge als que defensant la
llibertat, sabent de les possibles conseqüències, es negaven a portar escolta.
Conta una realitat, els dos bàndols, les dues maneres de
pensar, cadascú veu una societat. Uns parlen d’uns, altres parlen dels altres,
el món rural i els parlotejos de les persones que no veuen bé al qui no pensa
com elles. Parla sobre la violència de la joventut que es mou més per seguir la
tribu i fer el que fan el demés, parla sobre la por als atemptats i estar sempre
a l’aguait per si de cas... Ha sigut una coincidència estar llegint el llibre
PATRIA i veure la pel·lícula i no he pogut evitar comparar.
Tot este contingut és el que resumeix la pel·lícula i que
també he llegit a PATRIA. Els mateixos temes trets a la llum en diferents dècades
i en diferents formats, però tots dos mostrant els mateixos sentiments i
situacions derivades del fanatisme independentista i radical que mata per
aconseguir el que vol.
La pel·lícula segons el director naix per estar fart de tanta
violència, per fer veure que l’estima als orígens és fonamental però mai
l’estima a la terra pròpia ha d’acabar en violència. Mostra la realitat d’un
costat i de l’altre i es nota que hi ha molta documentació darrere, no està
feta a l’atzar.